اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

میزگرد| برخی نمایندگان با بازی‌های سیاسی به ورزش کردستان لطمه می‌زنند/ورزش استان در مسیر پیشرفت قرار دارد

اگر چه کسب مدال‌های کشوری و جهانی توسط ورزشکاران نشان از روند رو به پیشرفت ورزش در کردستان دارد، اما برخی از فعالان ورزشی معتقدند که حضور ورزشکاران در تیم‌های ملی سیاسی شده است ضمن اینکه برخی نمایندگان مجلس نیز با بازی‌های سیاسی به ورزش استان لطمه می‌زنند.

میزگرد| برخی نمایندگان با بازی‌های سیاسی به ورزش کردستان لطمه می‌زنند/ورزش استان در مسیر پیشرفت قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، همه ساله از 26 مهر تا دوم آبان ماه به نام هفته تربیت‌ بدنی و برای قدردانی از ورزشکاران و فعالان عرصه ورزش کشور نامگذاری شده است.

یک هفته شاید برای پاسداشت زحمات و تلاش‌های ورزشکارانی که سال‌ها تلاش می‌کنند تا به مرز آمادگی‌های لازم برسند کافی نباشد اما می‌تواند دلگرمی خاصی را با حمایت مدیران استانی و کشوری به همراه داشته باشد.

اگرچه مسؤولان هر سال از وعده و وعیدهای آنچنانی برای کمک به ورزش، ورزشکاران و مربیان و دیگر فعالین عرصه ورزش حرف می‌زنند اما مهم عملی کردن وعده‌هایی است که شاید عملی‌شدن آنها را به ندرت دیده باشیم.

استان کردستان به عنوان قطب اصلی برخی از ورزش‌ها مانند کشتی، بسکتبال، ورزش‌های زورخانه‌ای و ... توانسته ورزشکاران موفقی را به ورزش کشور تحویل دهد تا بتوانند برای ایران افتخارآفرینی کنند.

با هدف بررسی مشکلات و دغدغه‌های ورزش استان کردستان، میزگردی با حضور جمشید خیرآبادی رئیس هیات کشتی استان و مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی، جمیل لطف‌الله نسبی مربی تیم ملی تنیس روی میز، سایه‌میر صادقی معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره‌کل ورزش و جوانان استان، میلاد سیار عضو تیم ملی دوومیدانی و شاهو ناصری عضو تیم ملی قایقرانی میزگردی در خبرگزاری فارس برگزار شد که طی آن موضوعات مختلف ورزش استان مورد بررسی قرار گرفت.

در این میزگرد، به دلایل عدم حضور ورزشکاران کردستانی در تیم‌های ملی، وضعیت موضوع مهم اسپانسرینگ و آینده ورزش کردستان از موضوعاتی بود که در این میزگرد به آن پرداخته شد.

فارس: از دیدگاه عامه ورزش‌دوستان و کارشناسان، ورزش در کردستان بخصوص در بعد ملی کم‌رنگ شده و به بیانی دیگر، ورزشکاران کردستانی در تیم‌های بزرگسالان کشوری کمتر حضور دارند، دلیل یا دلایل این موضوع چه می‌تواند باشد؟

صادقی: شرایط ورزش از پنج سال گذشته تا به امروز تغییراتی کرده است و فارغ از برخی هیات‌ها مانند بسکتبال و هندبال، در سال‌های گذشته ورزش استان تک ستاره‌ای بود و تنها چند ورزشکار در عرصه مسابقات ملی و بین‌المللی حضور داشتند.

اگر المپیاد ورزشی را به عنوان پایلوت برای شروع و پرورش قهرمانان ورزشی قرار دهیم کردستان در المپیاد اول و دوم به عنوان پدیده مطرح شد.

اگر امروز ما نتیجه‌ای گرفتیم به دلیل زحمات ورزشکاران و مربیان است و اینکه ما می‌خواهیم زیرساخت‌های ورزش استان را محکم کنیم زیرا در ورزش وقتی نسلی تمام می‌شود باید نسلی دیگر برای جایگزینی حضور یابد.

طی سال‌های گذشته به صورت منسجم در 45 هیات ورزشی استان کارهای آنچنانی صورت نگرفته است.

کشتی، بسکتبال، هندبال و ... اگر افت داشته باشد ناشی از نظارت ضعیف است و اینکه نباید انتظار داشت که یک روزه به مسابقات و مدال‌های آنچنانی برسیم زیرا حضور در عرصه‌های بزرگ در ابتدا نیاز به برنامه‌ریزی و زیرساخت دارد.

ورزش قهرمانی آیتم‌های خاصی برای تداوم پیروزی و اینکه همیشه نفر اول باشی، لازم دارد و اینکه باید بسترهای لازم برای ورزشکاران در هر زمینه‌ای فراهم باشد.

لطف‌الله نسبی: نتایجی که در المپیاد برگزارشده برای ورزش استان به دست آمد امیدوار کننده بود. سطح ورزش تنیس روی میز کردستان نسبت به سال‌های گذشته به شدت افت داشته است البته این را نیز باید مدنظر داشت که شرایط نسبت به سال‌های اخیر خیلی تغییر کرده است.

افرادی هستند که به صورت خصوصی مربی دارند و تمرین می‌کنند که البته در استان کردستان این امر هنوز جا نیفتاده است.

وسایل ورزشی در ورزش تنیس روی میز بسیار هزینه‌بر است و این یکی از مشکلات عمده درحوزه ورزش نیز محسوب می‌شود.

ساخت و تربیت یک ورزشکار ملی سلسله مراتب خاصی دارد از مربی و خانواده گرفته تا هیات‌های ورزشی و ... در ساخت یک ورزشکار ملی نقش موثری دارد و در ورزش تنیس روی میز نیز این امر نسبت به دیگر ورزش‌ها زمان‌برتر است.

ورزش کردستان در مسیر پیشرفت قرار دارد

خیرآبادی: جواب این سوال که راز موفقیت یک هیات، ورزشکار، مربی و حتی یک جوان چیست، خود می‌تواند بهترین کمک را برای پیشرفت و سربلند شهر و استان داشته باشد.

ورزش استان کردستان نه تنها نسبت به قبل افت نداشته بلکه پیشرفت نیز داشته است و این را می‌توان در موفقیت ورزش استان در المپیادهای برگزار شده کاملا احساس کرد و اینکه ورزش استان نسبت به قبل 26 درصد رشد داشته است.

اما در سرانه فضای ورزشی و اعتبارات هیچگونه رشدی را در استان شاهد نیستیم که با این وصف ما در تربیت ورزشکار پیشرفت داشته‌ایم.

راز موفقیت در هر ورزشی مربی است و این که ما هرچه بتوانیم مربیانمان را تحت تعلیم قرار دهیم و به عنوان یک شغل با جایگاه اجتماعی بالا در جامعه معرفی کنیم می‌توانیم ورزش این استان را نجات دهیم زیرا وقتی قطار ورزش راه بیافتد خیلی از مشکلات جامعه نیز برطرف خواهد شد.

البته رسالت جامعه رسانه‌ای برای پیگیری پیشرفت ورزش استان و البته آموزش و پرورش نیز در این راه بسیار مهم است.

برای حمایت مردم استان از ورزش باید سعی شود این امر مهم به فرهنگ در خانواده‌ها تبدیل شود و هر خانواده ای حتی یک مبلغ ناچیز را به ورزش استان اختصاص دهد در این صورت است که ورزش استان پیشرفت خواهد کرد.

آموزش و پرورش، صدا و سیما، ورزشکاران و مربیان، رسانه های جمعی و جامعه رسانه ای استان هر کدام به نوبه خود می تواند یک بال برای ترویج فرهنگ ورزشی در استان باشد.

تضعیف ورزش همگانی به ورزش حرفه‌ای لطمه می‌نزد

ناصری: مهمترین امر در ورزش بحث تبلیغات است و اینکه تا مدارس و آموزش و پرورش با اداره کل ورزش و جوانان همکاری نکند شاهد قهرمان‌سازی نخواهیم بود.

ورزش سلامت یک جامعه را تضمین می کند زیرا ورزش می تواند به عنوان یک سوپاپ تخلیه در عمل کند و باعث کاهش بزهکاری در جامعه شود.

ورزش قهرمانی ازهمان ورزش همگانی می آید که متاسفانه شاهد ضعیف شدن این بخش از ورزش در استان هستیم.

قهرمانی در ورزش اصولی همچون مربی، خانواده و زیرساخت مناسب لازم دارد.

وقتی از ورزش حرف می زنیم از نخبه پروری سخن به میان می آید چراکه کشف و پرورش یک ورزشکار کار بسیار سختی است.

اگر گذشته را که متناسب با جامعه و زیربناهای موجود چه اقداماتی را انجام داده‌ایم و حالا وقتی که زیربناها فرسوده شده است در حال انجام چه کاری هستیم را مورد کنکاش قرار دهیم نباید انتظارهای غیر قابل باوری داشته باشیم چرا که هر چقدر پول بدهی همان اندازه آش می‌خوری!

زحمات و هزینههای بسیاری برای ساخت یک ورزشکار کشیده می‌شود اما باید برای حفظ و تداوم قهرمانی این ورزشکاران امتیازاتی در نظر گرفته شود تا باعث دلگرمی ورزشکار در ادامه زندگی ورزشی و تجدید سعی و تلاش او شود.

مهمترین مسأله برای پیشرفت در ورزش برنامه‌ریزی و این است که یک چشم‌انداز مشخص داشته باشیم.

 

میلاد سیار: دلیل اینکه دیدگاه اجتماع ما پیشرفت‌های ورزش استان را نمی‌بینند این است که در هر رشته ورزشی بیشتر تیمهای رده بزرگسالان مورد توجه است و کمتر به رده‌های پایه توجه می‌شود.

سوال اینجاست که چه بستری باید وجود داشته باشد تا نوجوانان و جوانان موفق در المپیاد برگزارشده در آینده بتوانند در تیم‌های ملی حضور داشته باشند.

وقتی ما 26 درصد رشد را در ورزش استان می‌بینیم نشان‌دهنده فعالیت اداره ورزش و جوانان و زحمت‌های کشیده شده در این راه است.

بعد اول برنامه‌ریزی در ورزش اداره ورزش و جوانان است، که تا حدی در استان کار خود را درست انجام داده است اما بعد از اداره ورزش و جوانان استاندار و نمایندگان مجلس و فرماندار و ...نقش بسیار موثری در پیشرفت ورزش استان دارند.

26 درصد پیشرفت حاصل‌شده در ورزش استان زیرساخت و مسیر لازم دارد تا بتواند راه پیشرفت را دربرگیرد و به ثمر برسد.

جذب ورزشکاران کردستانی در تیم‌های ملی بحثی کاملا سیاسی است و این امر نیاز به تجزیه و تحلیل دارد.

یکی دیگر از موارد مهم برای ورزشکاران این است که ورزشکار وقتی دوران ورزشی‌اش پایان می‌یابد بیکار می‌شود و هیچ شغلی برای او وجود ندارد.

مسوولی که در استان مسوولیتی را قبول می‌کند باید برنامه‌ریزی داشته باشد تا ورزش استان را هدایت کند.

یکی از معضل‌های دیگر ورزش استان این است که تمام بار ورزش بر روی اداره ورزش و جوانان است و هیچگونه حامی مالی در این امر وجود ندارد.

در تاریخ استان کردستان انگشت‌شمار ورزشکار و مربی در تیم‌های ملی داشته است و دارد که برای استانی مانند کردستان با آن همه استعداد و پتانسیل فاجعه است.

چرا باید در استانی مانند کردستان تعدد ورزشکار سطح تیم ملی بزرگسالان آنقدر کم باشد که ورزشکاران ما نمی توانند در تیم‌های ملی حضور داشته باشند.

فارس: وضعیت اسپانسرینگ در ورزش استان را چگونه می‌بینید؟

لطف‌الله نسبی: متاسفانه در استان هیچگونه عزمی برای جذب اسپانسر برای تیم‌های ورزشی وجود ندارد و این لازمه توجه استاندار و دیگر مسوولین استانی به این موضوع است.

متاسفانه ورزشکاران ما در استان رشد می‌کنند اما به دلیل نداشتن اسپانسر و یک حامی مالی مناسب مجبور می‌شوند به دیگر استان‌های کشور برای ادامه ورزش خود مهاجرت کنند.

قدرت استانداری کردستان این قدر هست تا بتواند بنگاه‌های اقتصادی را مجبور به حضور در عرصه ورزش کند و البته این را نیز باید گفت که حمایت از ورزش می‌تواند باعث کاهش جرم، بزهکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی شود.

خیرآبادی: از روزی که در استان مسوولیت ریاست هیات کشتی را قبول کرده‌ام مسؤول اسپانسرینگ و جذب حامی مالی را تعیین کرده‌ام اما به دلایل مختلف حمایت مالی از ورزش باید به صورت اجبار در استان صورت گیرد و استانداری خود به عنوان بانی این امر بنگاه‌های اقتصادی و کارخانه های موجود در استان را برای حمایت از ورزش ترغیب کند.

برای اینکه مساله اسپانسرینگ حل شود مسؤولین استانی باید از بنگاه‌های اقتصادی استان به صورت دستوری بخواهند تا از ورزش حمایت کنند در این‌صورت مشکل اسپانسر دراستان حل خواهد شد.

برای قهرمان‌سازی و قهرمان‌پروری در ورزش‌های المپیکی باید حمایت‌های خاصی از ورزشکاران شود زیرا تا مادامی که حمایت مالی از ورزش دراستان به فرهنگ تبدیل نشود باید از گزینه اجبار برای حمایت استفاده شود.

میلاد سیار: این سوال همیشه مطرح است که استاندار و مسؤولین ارشد استانی با استفاده از سایت‌های صنعتی و کارخانه‌های استان توانسته چه تغییری را در ورزش وجذب اسپانسر در استان حاصل کنند.

فارس: آینده ورزش در استان کردستان را چگونه می‌بینید؟

دلسوزی برای ورزش کردستان وجود ندارد

صادقی: در حال حاضر ما دو فرضیه یکی فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و یکی تجربه گرفتن از آنچه تا به حال انجام گرفته است را بررسی می‌کنیم.

خروجی جلسه‌ای که با حضور مقامات ارشد استان و مدیر کارخانه‌های فعال در استان برگزار شد تنها 50 میلیون تومان از طرف این شرکت‌ها و کارخانه‌ها به عنوان حامی مالی قرار شد به ورزش استان کمک شود که مدیرکل ورزش و جوانان استان آن را قبول نکرد.

نمایندگان مردم کردستان باید برای احقاق حق ورزش استان سینه سپر کنند نه اینکه با بازی‌های سیاسی به ورزش استان صدمه بزنند.

ورزش استان در آینده شرایط بهتری خواهد داشت اما به شرط آنکه بستر مناسب برای ورزشکاران فراهم شود و اگر تا به حال موفقیت‌هایی به دست آمده تنها به دلیل زحمات خانواده‌ها و مربیانی است که از خود برای ورزش این استان مایه گذاشته اند.

این موضوع بسیار جالب است که سرانه ورزشی در شهرستان‌های استان نسبت به مرکز استان بیشتر است که نشان‌دهنده انجام نشدن کار به صورت پایه‌ای و اصولی است.

ما در استان ورزشکار و مربی داریم اما متاسفانه متولی و دلسوزی برای ورزش استان نداریم.

آینده ورزش در کردستان بسیار خوب می‌شود به شرط اینکه تا ۵۰ درصد از الزامات ورزش همراه آن باشد.

موضوع مهم دیگر این است که پیک مسابقات کشوری در شش ماهه اول است اما آیا بودجه لازم در اختیار ورزش و جوانان برای اعزام تیم‌ها به مسابقات داده می‌شود؟ اعزام یک تیم به مسابقات هزینه‌براست اما باید بالاخره از جایی این هزینه‌ها تامین و پرداخت شود.

موضوع مهم دیگر تشکیل یک اتاق فکر در ورزش استان برای ساخت یک برنامه مدون و درست در ورزش استان است.

حضور اسپانسر در ورزش استان باید حتمی شود

خیرآبادی: یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند به ورزش استان کمک کند ایجاد درآمد پایدار برای هیات‌های ورزشی استان است.

یکی دیگر از مشکلات ورزش کردستان و به ویژه اداره ورزش و جوانان ضعیف عمل‌کردن تیم کارشناسی و نظارتی است..

ناصری: در استان پتانسیل‌های بسیار بالایی داریم که اگر از آنها استفاده شود قطع به یقین ورزش استان موفق خواهد شد.

برای ارتقا ورزش قایقرانی می‌توانیم با ایجاد طرح‌های گردشگری با توجه به شرایط ورزش قایقرانی هم کسب درآمد داشته باشیم و هم استعدادهای کشف نشده را کشف کنیم.

لطف الله نسبی: مربیان و ورزشکاران ما به هیچ عنوان حمایت نمیشوند زیرا اگر بخواهیم موفقیت را در ورزش داشته باشیم باید آرامش روحی روانی را برای آنها فراهم کنیم.

زیرساخت، اسپانسر، امکانات در پیشرفت ورزش بسیار مهم است اما نوک پیکان و راه‌انداز یک ورزشکار برای قهرمانی مربی است.

انتهای پیام/79/2330/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول